20 Ağustos 2007

Cirkinceyken "Sirince" olmus bir koy

Merak eder dururdum, adini duyar, fotograflarini gorurdum fakat ziyaret etmek ancak bu yaz nasip oldu Sirince' yi.
Izmir' in Selcuk ilcesine 8 km uzakliktaki bu koy, tahminim akilli bir kac yatirimcinin girisimleri sonucu tamamen turistik bir mekan olmus cikmis. (Biz koyde gezinirken patron! oldugu belli bir adamcagiz elinde kalin bir defterle geziyor, koylu teyzelerin birikmis borclarini topluyordu. Anladik ki koylulerin sattigi sile bezi elbiseler, dokumalar, oyali yazmalar "Sirince mali" degil, hep bu patron amcanin mali...) Bana kalsa yerli yabanci turistleri buraya ceken; koylu kadinlarin evlerinin kapilarinda sattiklari sicak koy ekmekleri, ev yapimi sabunlar, beyaz danteller, restore edilmis beyaz badanali eski rum evleri degil. Daha ziyade luks lokantalar, otantik konaklama yerleri ve adim basi rastlayabileceginiz bedava tadim yaptiran sarap evleri. Ne yalan soyleyeyim, bence bu koyu sirin kilan ilk siraladiklarimdi, zaten benim ziyaret sebebim de bu sirinligi gorebilmekti... Zaten simdilerde (benim de hoslandigim) bir nostalji furyasi var; eski mekanlar, eski adetler, eski yasamlar pek moda, bu koy de bu vesile ile canlanmis olsa gerek... Ama acaba bir zamanlar ne demeye Cirkince diye ad takmislar buraya, onu da merak etmedim degil hani...
Sirince Rehberinde anlatildigi uzre, koyun kurulus hikayelerinden biri soyle (bir kac rivayetden sadece biri bu): Koyun kurulusu Beylikler donemine rastliyormus ve derebeyinin yaninda calisan bir grup koylu azad edilmelerini ve kendilerine simdiki Sirince' nin bulundugu arazilerin verilmesini istemis. Bey sormus: "Yerleseceginiz yer guzel mi?" Cevap: "Cirkince'dir". Bey de "Oyleyse koyunuzun adı Cirkince olsun der ve azad edilen koyluler tarafından bugunku Sirince kurulur.
Yine ayni rehbere bakilirsa o zamanin cirkin, simdilerin sirin koyunun halki 1919 daki Yunan isgalinde koye gelen Yunanlilari buyuk bir cosku ile karsilamis, kendini Yunanli kabul edip Yunan ordusuna katilmis velakin 1922 de Izmir' in kurtulusu ile birlikte Yunanistan' a gocmek zorunda kalmis. Bir ara terkedilmis olarak kalan koy, 1924 yilindaki gocmen mubadelesi ile Yunanistan' da yasayan Turklerin yerlestirilmesi ile yeniden canlandirilmaya calisilmis velakin gocmenler de begenmemis burayi. Kendilerine verilen evleri yikmis, malzemeleri sirtlanmis, cevre sehir ve koylere gitmisler. 1800 hanelik koyden sadece 180 tanesinin ayakta kalmasinin sebebi de buymus anlayacaginiz. Zira koydeki teyzelerden biri demisti, kapisindaki tokmagin hikayesini sorunca; 'ne bilem kizim bu evler bizim dedelerimize Rumlardan kalmis' diye.
Dalindan yeni kopmus harika lezzetli taze incir yemek, Ege sivesi ile konusan koylu kadinlarin tatli sohbetlerini dinlemek, ev yapimi dogal sabun almak, firindan yeni cikmis mis gibi kokan ev ekmegini kapisa kapisa yemek hos birer ani olarak kaldi bize Sirince' den. Buralar bizim topraklarimiz; her karisini gezmek, gormek, yasamak lazim. Ben sevdim Sirince' yi, guzel bir gun gecirdik.
Fakat kucuk bir noktaya da dikkatinizi cekmek isterim; olur ya bir gun cocugunuz okul gezisi ile Sirince' ye gelir aman ha ayrilmayin yanindan. Sirince gezisinden eve sarhos donen ortaokul talebelerine benzemesin sonunuz sonra. (bahsettigim gercekten olmus bir olaydir. Merakli gencler her sunulan yerde saraplari yudumlarken baslarindaki ogretmenler ilgisiz kalinca yavrular zil zurna olmuslar maalesef:(

Not: Turkiye gunlerimiz simdilik bitti, evimize donduk. Tatilde gozume ve aklima takilanlari elimden geldigince paylasacagim sizlerle insallah. Bilgisayarimdaki problem hallolur hallolmaz bir Izmir foto album bile hazirlarim belki sizin icin:) Kalin selametle...

15 Yorum:

fidaneli dedi ki...

Ne kadar guzel ve şirin bır yermıs bu Şirince:)) Gidip görduğun ve de benım gıbı gıdıp göremeyenlerle paylastığın ıcın tsk ler. Umarım bırgun bende bu şirin yerı görebılırım
sevgıler
fıdan

Bir Anne dedi ki...

Merhaba Fidan, Hosgeldin. Ins gidersin, hos bir yerdi gercekten...

sevdamavisi dedi ki...

Nurgülcüğüm,
ben de geçen yıl gitmiştim şirinceye çok huzur verici bir yer. çok da güzel değerlendirmişler köylerini. adını duymadığımız yer yok.
sevgiler

serinmavi dedi ki...

güzel bir tanıtım yazısı olmuş,teşekkürler canım,Çok güzel fotoğraflanmış...Selamlar.....

YILDIZ YAĞMURLARI dedi ki...

Merhaba,
sitenizi yeni keşfettim. çokta beğendim. iyiki keşfetmişim.
sizi takip etmeye devam edeceğim.
selamlar
Dilek

Bir Anne dedi ki...

Merhaba Sevda, demek sen de gitmistin Sirince'ye. Guzel degerlendirme konusunda da son derece haklisin canim.
Serin Mavi'cigim, tesekkurler.
Sevgili Dilek, hosgeldin, sefa getirdin, ne iyi ettin de geldin:) Her zaman beklerim canim.

Ayşe dedi ki...

Hoşgeldiniz canım evinize:)) Allah kavuştursun sağlıkla sevdiklerinize...

Şirinceyi ne güzel anlatmışsın, fotoraflarda çok doğal..
"İzmirin Kavakları" eşliğinde blogunu okumak ne keyifli oldu böyle:))

Bir Anne dedi ki...

Sagolasin Aysecigim, Izmirden bu kadar bahsedince turku de iyi gider diye dusundum:)

Minik Patikler dedi ki...

Çok güzel bir yermiş, bayıldım dantellere..

Minik Patikler dedi ki...

Bu arada son paragraftaki uyarın da çok önemli çok üzüldüm :(

Bir Anne dedi ki...

Evet Sevgili Minik Patikler, gercekten cok dikkatli olmali. Zaten tadim yerleri ziyaretcileri davet edip duruyorlar ama kiyafetin ve halin bir seyler anlatiyorsa o daveti hic almiyorsun, bu da ilgincti gercekten...

pervin dedi ki...

slm arkadaşım şirinceyi yıllar önce televizyonda tanıtımını izlemiştim hep gitmek istedim kısmet olmadı sende çok güzel anlatmışsın teşekkürler ben gidinceye kadar çok şey degişicek çünkü ilk izledigim dogalık bozuluyor e işin içine ticaret girdimi bizim insanlarımız şekilden şekile sokarlar neyse sevgiler.. http://tahtakasik.blogspot.com/

Bir Anne dedi ki...

Haklisin Pervin, maalesef dogallik kalmiyor. Bu tip mekanlari ziyarete acinca bunu goze almali zaten. Tabi bilincli bir sekilde duzenleme yapilsa hem yore halki fayda gorur, hem de ziyaretciler memnun kalir. Insallah diyelim, elden ne gelir.

Esma dedi ki...

hemen goresim geldi ne guzel yermis. birde fotograflari izlerken kardesinizi gordum, oznur ablayi ben taniyorum, coook onceden. simasini gorunce hatirladim, dunya kucuk iste :)

Bir Anne dedi ki...

Oznur da seni hatirliyor Esma'cigim, kucuk bir kiz olarak:)