03 Eylül 2008

Ramazan Nedir?

Dün yolum Ankara' daki devasa alışveriş merkezlerinde birine düştü. Ne yalan söyleyeyim; severim ben bu merkezleri, giderim ihtiyaç durumunda. Nihayetinde temiz ve klimalı oluşları, karnım acıksa bir şeyler bulabildiğim, abdesti namazı kolayca ifa edebildiğim, aradığım hemen her şeye tek bir çatı altında ulaşabildiğim yerler olduğu için hayatı kolaylaştırdığını düşünürüm bu mekanların. Ama bazen bam telime öyle basıyorlar ki, protesto etmek için onları, yazı bile yazasım geliyor.
Sadede gelmeden önce şunu sorayım size; Ramazan nedir sizce? Otantikliğin, mistisizmin canlandığı bir ay mı? Öteye beriye doğu figürlü iki üç dekor asmak, Alaaddin'in Sihirli Lambasındaki sarayların kubbelerine benzer şekillerde süslemeler yapmak Ramazanı kutlamak mı oluyor? Hem Ramazan kutlama zamanı mı, eğlence, masal dinleme, eskilerin yaptığı gibi meddah oynatma zamanı mı? Hiç sanmam.
Ramazan manevi bereket ayı değil miydi? Sevap torbalarımızı doldurmak için bir fırsat değil miydi? İbadet ve taatlerle Rahmana yaklaşma çalışmalarının yapıldığı, oruç gibi bir alıştırma ile kullara disiplin ve terbiyenin öğretildiği bir ay değil miydi? Yemeden içmeden kesilip, insani çoğu ihtiyaçlarımızdan vaz geçip boyun eğme zamanı; doğarken sahip olmadığımız ama sonradan edindiğimiz onca kötü hasletten sıyrılmak için çaba gösterme vakti değil miydi? Hem bu ayda avantajlı da değil miydi kullar? Şeytanlar da zincire bağlanmışlardı hazır, bundan güzel fırsat mı olurdu? Böyle elbet. Şükürler olsun ki böyle.
Ramazanın şahsa verdiği fırsatlar ve güzellikler yanında elbette topluma da etkisi, getirisi vardır. Ama nasıldır bu etki, bu getiri; iftarlarda buluşulur muhabbet artar, teravihe gidilir şevk, coşku artar, sadaka verilir ihtiyaçlar giderilir... Kuru eğlencelerden, manasız lafü güzaflardan beridir ve yücedir Ramazan.
Ama Ramazanı bile ticari amaçlarına vesile kılacak kadar alçalan -onu da doğru dürüst yapsa; ilahi dinletse, cami fotoğrafları filan assa duvarlara yine içim yanmayacak- bu güzel ve değerli ayı adeta dalga geçercesine üç beş doğu figürüne sığdırmaya çalışanlara pes yani diyorum. Televizyonda da aynı; Ramazana özel reklamlar türedi şimdilerde; eskiden reklamlarda iftar sofralarında biraraya gelen ideal aileleri görürdük. Şimdi arap bacı tiplemelerini, misvak özlü diş macunlarını görüyoruz. Bu ne demeye geliyor, gerçekten nedir anlamı, ne alakası var bütün bunların Ramazanla?
Üstelik şimdiki çağda, modern ortamlarda da yaşanamaz mı Ramazan? İşte buna bir türlü aklım ermiyor. Neden o alışveriş merkezi tepeden aşşağıya sarkıttıkları kocaman levhalara daha modern bir font kullanarak Ramazanınız Mübarek Olsun yazmıyor mesela? İlla altın renkli püsküller ve binbir gece masalları esintileri mi olacak?
Ama ben biliyorum; bunların hepsi sadece etkinlik olsun diye. Biraz da yakında kullanacakları dekor (noel yaklaşıyor ya) fazla yabancı kaçmasın diye bahane.
Bu güzel ayın hakkını verebilmek, had safhada faydalanabilmek ümidi ve duası ile...

30 Yorum:

Adsız dedi ki...

Canım merhabalar ,

siteni sessizce takip ediyordum bugüne kadar . . .

Ramazan ayı artık insanlarda eğlence şamata ayı olrak empoze edilmeye çalışılıyor.Allah bize çocuklarımızı ii yetiştirmeyi nasip etsin.
Ankara'da a.v.m. varsa bizdede (istanbul'da) feshane şenlikleri var . o kadar sinir olıyorum ki anlatamam seninle aynı duyguları paylaşıyorum inan bana .

doğuy gitmeye ne gerek doğu ne anlar Ramazan'dan !!!

İlla örnek arıyorlarsa OSMANLI ya baksınlr
ihtiyaç sahipleri için camilşere asılan para keseleri , habersizce kapı önüne bırakıln yardımlar vs..

uzağa gitmeye gerek yok özümüze baksak ya ne ala!!!

Hayırlı Ramazanlar

Arzu

zehra dedi ki...

benım ıcın ramazan berekettır ,
nurdur ,annenın babanın hayır duası ,hurmanın lezzetidir,namazdan ıkı kat lezzet almaktır,iftar telası ,sahur sohbetleridir
RAMAZAN=HUZUR=MUTLULUK

MoonSun dedi ki...

Hayirli Ramazanlar diliyorum ve yazdiklarina da sonuna kadar katiliyorum. Dedigin gibi bu olmamali Ramzan'da. Kucak dolusu sevgiler Kanada'dan :)

Bir abla dedi ki...

Dunyanin her tarafindaki mevcut ticari hastalik, Ramazana da sicramis yazik.Ama ben yine de Turkiye`deki Ramazanlari ozluyorum ne yapayim.Imanin en zayifi kalbinle bugz etmektir,hic olmazsa kotulukleri kinayacak bir gonlumuz var.

antepası dedi ki...

Canım merhaba ramazanın mübarek olsun.Ramazan paylaşma ayı,Aslında unuttuğumuz şeyleri ypma ayı oldu.Ramazan da yaptığımız şeyleri hep yapsak ne güzel olur.

nino dedi ki...

hayirli bereketli ramazanlarrrrr

armina dedi ki...

Haklısın sana katılıyorum.

Yıldız Yağmurları dedi ki...

Her bir satırına tüm kalbimle katıldığım bu satırları defalarca okudum bugün. Ne kadar doğru söylemişsin özünden gerçeğinden ne kadar uzaklaştık bu ayın... Son satırdaki güzel duanın hepimiz için gerçekleşmesi dileğiyle. Seninde Ramazanın mübarek ve hayırlarla dolu olsun. Muhabbetle.
Dilek

Evcilik Lezzetler dedi ki...

Ramazan huzur'dur :) Dışarıda oraya buraya çekiştirilse de her kalbe huzur vermesi dileğiyle...
Hayırlı ramazanlar, kocaman sevgiler :))

LAVANTİN dedi ki...

Canim, hislerime tercüman oldun, Allah razi olsun. Ayni konuyu yazmak istedim ama insanlarla agiz dalasina girip sinirlerimi yipratmamak icin vazgectim.
Ramazan günümüzde gitgide yayilan bir furyayla eglence olarak algilanmaya baslandi. Fikir, zikir, sükür ayi degil sanki! Gecmis Ramazanlarin nasil ihya edildigini bool bol anlatip icini bos birakma modasi. Allah bizi islah etsin ki, bu gidis disi kandilli ici bos bir islama dogru gidiyor. Bu her konuda ayni ama. Mesela süslü püslü kandil mesajlari yaziyoruz ama o kandil hayatimiza ne getiriyor bilinmez!
Bu milletin inancsiz yasayamayacagini fark eden birkisim uyaniklar en azindan gösteriye dönüsmüs kutlamalarla milleti aslindan uzaklastirmaya calisiyor.
Muhabbetle...

eyvahhyemekyandiocakbatti dedi ki...

hayatcım yazını okudum ve sonuna kadar katılıyorum.....hayırlı ramazanlar diliyorum hepimize..sevgilerimle öpüyorum

semra mutfakta dedi ki...

ne kadar güzel yazmışsın.maalesef mübarek bu güzel ayın içi yavaş yavaş boşaltılmaya çalışılıyor.bu kuru gürültülere pabuç bırakmayan evlatlar yetirştirmeyi dilerim.neyi neden yaptığını sorgulayan doğruyu bulmada azimli evlatlar.selamla ...

muko dedi ki...

ramazan hakkında ki düşüncelerimiz aynı canım o yüzden fazlacana bişye yazmaya gerek duymadım hislerime tercüman oldun..
rabbim bu güzel ayı layıkıyla idrak edenlerden eylesin inş..

Papatya Prenses dedi ki...

hislerimize tercüman olduğun için Allahrazı olsun.
Zaten mübarek Ramazan bayramının adını da şeker bayramı olarak empoze ettiler ya insanlara,ne demek lazım bilmiyorum yani!
Allah sonumuzu hayr etsin,Allah sonumuzu hayr etsin..

şengül dedi ki...

nurgül canım ramazanı çok güzel ifade etmişsin ellerine ve yüreğine sağlık beni üzen tek şey artık çok az kişi oruç tutuyor ben çok üzülüyorum onun haricinde bütün yazdık larına katılıyorum

Melek* dedi ki...

Allahım,bu kardeşimin benim bilmediğim seninse muhakkak bildiğin sıkıntılarını gider.Benim çare olamadığım dertlerine deva ol.Her sarsıldığında tutamadığım elini sen tut.Her incindiğinde yakınlığında merhemini sür.Ben onu çok seviyorum.Sende sev ve sevindir.AMİN.HAYIRLI KANDİLLER.

armina dedi ki...

Beyaz bir güvercin gönderiyorum size
Kanatlarında mutluluk,
Yüreğinde sevgi,
Tüylerinde nur var.
Sizin de kalbiniz nurla dolsun,
Kadir geceniz mübarek olsun.

semra mutfakta dedi ki...

Hayırlı kandıller.Bu gece dualarınızın kabul,ibadetlerinizin makbul olmasını dilerim.

Yaren dedi ki...

Canim kadir gecen mübarek olsun,tüm dualarimiz kabul olsun insal. Sevgilerimle.

LeYYa dedi ki...

yazdıklarına sonuna kadar katılıyorum arkadaşım.maalesef diger bütün ibadetler gibi ramazanın da içi boşaltılıp yerine ucube manalar yüklenmeye çalışılıyor.ama nasıl derler bilirsin; güneş balçıkla sıvanmaz..gerçek görüş sahiplerinin artması duasıyla...
beni ramazanda en çok rahatsız edenlerden biri de necip fazılın dedigi gibi ''yiyin efendiler yiyin,tıksırıncaya,........ kadar yiyin'' olayı..bu kadar yemenin bu kadar çeşitlemenin ramazanın ruhuna uygun düştüğü konusunda çok ciddi şüphelerim var..neyse çok uzattım .
inşllh ramazandan sonra yazmaya devam etmek niyetiyle hakiki bayrama erişmeni diliyorum..

Evcilik Lezzetler dedi ki...

Mutlu bayramlar :))

armina dedi ki...

Yüreğine damla damla umut, günlerine bin tatlı mutluluk dolsun. Sevdiklerin hep yanında olsun, gülen yüzün hiç solmasın. Bayramın kutlu olsun...

ab-ı hayat dedi ki...

Hepimizin sevdiklerimizle birlikte olabildiğimiz, sevgi ve huzurumuzun olduğu,güzelliklerle dolu bir bayram geçirebilmemiz dileğiyle….

şengül dedi ki...

Yüreğine damla damla umut, günlerine bin tatlı mutluluk dolsun.Sevdiklerin hep yanında olsun, yüzün ve gülün hiç solmasın Bayramın Kutlu Olsun

ηiηo dedi ki...

Cocukken hersey ne kadar guzeldi yada bizler cocuklugun verdigi saflikla herseyi temiz gorurduk. Arefe gunu yapilan temizlikler, baldan tatli tatlilarin hazirlanisi, kacamak bir iki lokma. Bayram oncesi cikilan alisverisler, alinan birbirinden guzel elbiseler, ayakkabilar. Kizsaniz elbisenin cantasi, sapkasi olacak. Erkekseniz cepsiz olmaz pantalon, para toplanicak. Hic unutmam bir komsumuz vardi Allah rahmet eylesin, o teyze hic bir bayram geri cevirmedi bizi. Bayram oncesi mis gibi kokan, yepyeni mendiller alir, arasinada para koyardi. Koskocaman lojman, 11 kat, her katta 6 daire, herkes tanidik. El opmekten yorulur, topladigimiz harcliklari cantamiza sigdiramazdik. O zaman insanlarin elimi boldu, simdi ne oldu hala anlamis degilim. Insanlar birakin para vermeyi, seker ikram etmeyi, kapiyi acmiyorlar. Guzel olan geleneklerimizi ne cabuk yitiriyoruz. Hic bir bayram eksik etmedi ailemiz bizden yeni giysileri, ayakkabilari, harcligi, hediyeyi. Biz sansli cocuklardik. Simdi oyle cok yalniz cocuk var ki!! Bayram vesile olsun, unutmayalim adetlerimizi. Ziyaret edelim yaslilarimizi, yalnizlarimizi. Oh bir hafta tatil deyip, nereye kacacagimizi bilmemezlik etmeyelim, bizde yaslanicaz bir gun, gozum kapida, kulagimiz zilde yavrularimizi bekliyecegiz. Bir tatli dil, bir guleryuz, cok gormeyelim, cok gormesinler bizede. Buralar cok sessiz, ne gelen var ne giden. Yapilan tatlilari birbirimize ikram ediyoruz ancak. Ne ana var yanimizda, ne akraba, ne baba ocagi var burda, ne kardes muhabbeti. Gurbetin acisini ceken bilir ancak, bos konusmaya ne hacet. Annem, babam, kardesim, guzel ninem ananem, tum akrabalarim, dostlarim, ben yine bu bayramda burdayim. Bu bayramda yalnizim. Siz birlikte olusunuzun kiymetini bilin. Az kaldi ramazan yaza gelecek, bende 8 senedir ozledigim o bayrami yasayacagim yaninizda insaallah. Ama siz bunun kiymetini bilin, kaybedince bulunmuyor cunku. Bu bayram diliyorum tum minik kiz cocuklarinin firfirli elbiseleri, kirmizi rugan ayakkabilari olsun. Tum erkek cocuklarinin papyonlu minik takimlari, gicir gicir ayakkabilari olsun. Yaslilar yalniz kalmasin bu bayram, oksuzun yetimin basi oksansin. Olmusler unutulmasin, hastalar ziyaret edilsin bu bayram. Bu bayram bayram gibi bir bayram olsun diliyorum...

Ayşe dedi ki...

Bayraminiz mubarek olsun, Rabbim daha nice bayramlara hayirlarla ulasmayi nasip etsin...

Nurgulcugum uzun zamandir yazmamissin,insaallah iyisinizdir..Yeni yazilarini bekliyoruz insaallah..

Sevgilerimle...

Yaren dedi ki...

bayramin kutlu olsun,her bayram sevdiklerine en güzel sekilde gecirmeni dilerim.

gülizar dedi ki...

Çok doğru söylüyorsun canım,gerçekten.Artık kandil simidi satmak için bile pastaneler reklam yapıyor.Ramazana hiç yapmazlar mı? Bide kredi kartlarına yapıyorlar ya nasıl kızıyorum.Çok doğru bir konuya değindiğin için çok teşekkür ediyorum.Allah'a emanet ol,sevgilerimle....

SICAK PAYLAŞIMLAR AYSEL dedi ki...

Nurgülcüğüm uzun zaman oldu güncellemedin sayfanı... iyisindir inşallah... Müsait olduğunda sayfama uğramanı rica ediyorum... Sımsıcak sevgiler...

wholesale jewelry dedi ki...

i agree your idea ! very nice blog